Som beskrevet i indlæg a, møder jeg, som undervise på PAU, forskellige læringsmæssige udfordringer i min undervisning.
En måde hvorpå man kan skabe en øget motivation er ved at inddrage digitale teknologier, som for mange unge, i forvejen er en del af deres hverdag, hvorfor de føler sig på hjemmebane.
Fællestræk ift. hvad det er teknologien skal kunne i mødekomme, er mange ting. Bl.a. den måde man kan interagere på hinanden på, ofte på en og samme gang. Desuden, mener jeg at en væsentlig faktor er, at de føler sig på hjemmebane betyder, at de har en forventning og en tro på egne evner til at kunne løfte opgaven - her er de "eksperter". På den måde bliver indholdet sekundært, men lærer selvom deres fokus er på mediet.
Ofte bruger jeg digitale teknologier som repetition på et emne. Det første jeg startede med var Kahoot. Jeg oplever at eleverne bliver optaget af det, og jeg har mulighed for at vente med næste spørgsmål, hvis der er noget jeg gerne vil knytte en kommentar til. Eleverne synes også det er sjovt selv at lave Kahoot for de andre i klassen, hvilket motivere eleverne til at være kreative og fordybe sig i emnet, på en helt anden måde.
For nylig er jeg begyndt at bruge Quizlet.com. Der er rigtig mange muligheder med dette program, da man kan vælge forskellige muligheder. Man indtaster på forhånd spørgsmål og svar og kan bl.a. sætte eleverne til at parre de forskellige "sæt" på den rigtige måde. Der er multiple choice og holdvis kan man sætte dem til at dyste sammen i hold, hvor alle er "tvunget" til at deltage, da de i samarbejdet finer de rigtige svar. Dette konkurrenceelement er noget der appellerer til langt størstedelen af mine elever. Samtidig er der ikke nogen der direkte bliver udstillet, da der er tale om en holdindsats.
Jeg oplever at dette har en positiv indvirkning på gruppearbejdet, da man er sammen på andre præmisser. Desuden er der også her mulighed for undervisningsdifferentiering, som jo er blevet så essentielt i dag.
Afslutningsvis kan jeg sige at jeg er meget positivt stemt overfor digitale teknologier og jeg glæder mig til at bruge det i min undervisning i endnu højere grad. Jeg kan mærke at eleverne fordyber sig på en helt anden måde, og de holder deres koncentration i længere tid. Dermed mener jeg at digitale teknologier har/kan have betydning for elevernes læringsprocesser i skolen.
torsdag den 25. januar 2018
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
1. eksamensvejledning Titel: Digitale teknologier som motivationsfaktor til fordybelse på Pædagogisk Assistentuddannelse Problemstilli...
-
I faget sundhed i den pædagogiske praksis, er der bl.a. et emne der omhandler mikoorganismer og hygiejne, hvor det er et essentielt mål, at ...
-
Dag tre på modul 4 fik vi bl.a. til opgave at evaluere den online dag, vi var igennem i sidste uge. Dette gør vi vha. den edidaktiske overv...
-
I forbindelse med opgave d. 1. feb. 2018 Knus Illeris har tre helt centrale dimensioner, når han taler om læring: Indholdsdimensionen, Driv...
Dit indlæg b er meget inspirerende at læse, og det er tydeligt, at du allerede er godt i gang med at integrere it i din daglige undervisningspraksis. I forhold til dit indlæg a kunne du har flere refleksioner med inddragelse af Illeris . På hvilken måde understøtter Kahoot de udfordringer du skitserede i indlæg A?
SvarSlet